Sicilië

Eind oktober 2012 zijn we met Henk en Henny naar Sicilië geweest, van dinsdag tot en met zaterdag. Maar het leek wel alsof we weken weg waren, zo veel indrukken hebben we in die paar dagen opgedaan.

We hebben rondgelopen in Palermo, dat wel een jungle lijkt met de vele rondscheurende auto's. Je moet steeds zo goed opletten: het is haast een kwestie van 'eten of gegeten' worden...

Een bijzondere stad, maar ook erg smerig: hier en daar lag het vuilnis hoog opgetast. We overnachtten er in twee ruime kamers op de derde verdieping van een oud huis in de Via Cosmo Guastella. Wat een fraaie markt hebben we gezien in Palermo met kramen met groenten, fruit, allerlei soorten vis, stukken kleurig marsepein in verscheidene vormen en heuse varkenspoten op een schaal.

Na Palermo gingen we met onze Citroën C3 Picasso naar Enna, en dwaalden er over de gigantische begraafplaats met honderden familiegraven.

Daarna gingen we - na aanvankelijk tevergeefs ons logeeradres gezocht te hebben - naar het treinstation van Giardini Naxos, een kustplaats bij Taormina.

Van daaruit reed Giovanni ons voor in zijn grijze ('groene') Renault Clio naar ons prachtig gelegen appartement, hoog in de heuvels van Taormina. Min of meer bij toeval kwamen we later in het toeristische centrum van deze stad terecht, alsof er tientallen blikken met toeristen waren opengetrokken.

We hebben rondgereden in de bijzondere omgeving van de Etna, die zelf nauwelijks was te zien door de mist. Donkerbruine, bijna zwarte lavagrond met lichtgroene korstmossen; silhouetten van mensen die langs één van de kraters liepen; grillig heuvellandschap, gehuld in laaghangende wolken. Koud was het er ook: hooguit een graad of acht!

In Avola logeerden we in een mooi oud, typisch Siciliaans huis, roze geverfd, en werden met espresso verwelkomd door een vriendelijk echtpaar, dat geen woord Engels sprak. Op het strand van Avola rook het vies, maar het zag er leuk uit met de oude poort en de kaartspelende mannen voor de gele stenen muur.

De volgende dag vergaapten we ons aan de nauwe, steile straten van Noto, met de prachtige kathedraal.

Nog geen paar uur later liepen we rond in het indrukwekkende Parco Archeologico in Syracuse, met o.a. een Grieks theater, een Romeins amfitheater, een grot die als gevangenis diende en een offerplaats. Het was ook nog eens een schitterende, warme dag.

In Palermo sloten we de vakantie weer af met een lekker etentje, en de nodige drankjes.